Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) připravil způsob, jak si řidiči, kteří při nákupu dálniční známky omylem zadali neexistující SPZ, mohou zažádat o vrácení úhrady. Od 19. dubna 2021 tak mohou požádat o vrácení peněz ti, kteří chybně zadali stát registrace vozidla nebo třeba zaměnili nulu za písmeno O. Nárok mohou uplatnit i zahraniční řidiči.
„Pokud jste se při nákupu nové elektronické dálniční známky spletli a zadali jste omylem neexistující kombinaci znaků v SPZ nebo jste uvedli jiný stát registrace vozidla, než odpovídá skutečnosti, můžete si od 19. dubna požádat o vrácení peněz,“ říká Lucie Bartáková, ředitelka sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury, a dodává: „Nárok lze uplatnit na elektronické dálniční známky prodané kdykoliv v minulosti, které obsahují prokazatelně neexistující SPZ, zakoupené jak v e-shopu, tak na fyzickém obchodním místě. Pokud si však řidič zakoupil dálniční známku na SPZ vozidla, které existuje, ale patří někomu jinému, v takovém případě peníze vrátit nelze. Chráníme se tak před zneužitím systému.“
A jak to bude fungovat?
1) Vyplníte žádost (Žádost o vrácení uhrazeného časového poplatku) na webu edalnice.cz.
2) K žádosti přiložíte Potvrzení o úhradě dálniční známky. V případě chybně uvedené země registrace vozidla ještě přiložíte prostou kopii technického průkazu daného vozidla.
3) Zahraniční řidiči musí navíc dodat výpis z registru vozidel státu, který byl uveden jako stát registrace vozidla, s úředním překladem do českého jazyka (s výjimkou Slovenské republiky).
Vyplněnou žádost je potřeba doručit na SFDI. To lze provést:
- on-line s elektronickým podpisem (elektronický podpis, ID datové schránky, autorizovaná konverze úředně ověřeného podpisu),
- poštou, případně osobně, doručením na adresu SFDI (žádost musí obsahovat úředně ověřený podpis kvůli ověření totožnosti žadatele).
Státní fond dopravní infastruktury následně prostřednictvím Ministerstva dopravy ověří, zda je nárok oprávněný, tedy že vozidlo s takovou SPZ neexistuje. V případě, že se prokáže neexistence dané SPZ, peníze vrátí žadateli na účet, ze kterého byla provedena úhrada. Pokud žadatel za známku zaplatil v hotovosti, je potřeba v žádosti uvést číslo bankovního účtu, kam chce peníze poslat.
Od zahájení prodeje elektronických dálničních známek v prosinci 2020 se jich prodalo více než 2 335 264. Z toho více než 82 % procent ve státním e-shopu.
Zdroj: Ministerstvo dopravy